Mei 25, 2018

AYAM GORENG ALA-ALA KFC

Assalamualaikum dan salam 9 ramadhan,


Baca title dah lapau ke? ish ishh 👀
Sejak dua menjak dah tahu nak buat ayam goreng ala- ala kepci, hati membuak-buak nak buat ayam goreng jek.haha. mesti antara korang ni macam aku juga kan. lelagi anak-anak ni memang hantu ayam goreng. nak resepi yang mudah dan cepat tapi nak sebijik macam ayam kepci tu meh mehhh aku bagi resepi ni. Ini versi aku tau.

Bahan - bahan
1. Ayam (potong ikut suka)
2. Tepung bestari
3. Kunyit
4. Garam
5. Minyak masak

Cara Memasak
1. Bersihkan dan cuci ayam, tos kan
2. Gaulkan ayam dengan kunyit dan sedikit garam
3. Masukkan tepung bestari dan gaul sebati (aku pilih yang spicy)
4. Panaskan periuk saiz yang sedang jek dan tuangkan minyak masak dengan kuantiti yang banyak.(sebab tu guna periuk dan bukan kuali ya, kenapa? sebabnya kita nak masukkan ayam tu dalam minyak.biar ayam tu tak nampak tau biar dia masak sekata, faham?)
5. Sebelum tu masukkan tepung bestari ke bekas yang lain dan salut kesemua ayam sebelum masukkan dalam periuk tu
5. Ayam yang masak akan timbul sendiri ke atas. dan lihatlah ayamnya masak dengan perfek!! tak caya cubalah.


taraaaa ✌✌

ini rupa tepung bestari tu, ada original dan ada yang spicy

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Yak yak yeahhh
kOmen yang memberansangkan ajer wOkey..
terkucil nanti ibu twins..
har..har..harun tOl

PERCUTIAN KE SARAWAK

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 3 hari lagi nak masuk tahun baru, ada banyak entry peram hahaha. oklah kali ni aku nak share trip ke ...