Disember 28, 2019

PERCUTIAN KE SARAWAK

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

3 hari lagi nak masuk tahun baru, ada banyak entry peram hahaha. oklah kali ni aku nak share trip ke sarawak pada bulan 10 haritu dengan kengkawan dan opismate. Memandangkan aku ni kaki jalan dan suka sangat tengok tempat orang, aku pun declare nak join mereka. Terus minta keizinan en suami. Alhamdulillah dan terima kasih sayang.

Trip ini trip singkat sebabnya hanya 2 hari 2 malam je. Seawal jam 3 pagi dah gerak ke senai airport. Memandangkan kami berlapan, agak happening walaupun mata mengantuk. hihi. sampai di kuching seawal jam 7 pagi. terus naik van yang telah disediakan. Destinasi pertama adalah sarapan. yuhuuu.

akak ni ajak berbual dari mula naik sampai turun. den mengantok oi

Yeahh aku di tanah sarawak bumi kenyalang
walaupun mangkuk tak cantik, aku tetap bedal
Tudiaa, pagi-pagi dah makan mee kolok, partner aka budak opismate aku si bella pula layan laksa sarawak. Sejenis aku, aku suka mencuba makanan yang tak pernah aku makan. kalau sedap boleh repeat dan jika sebaliknya tak payah beli lagi. haa gitueww. simple kan 💋💋

Seterusnya Abg wan (driver kami) bawa kami ke Kampung budaya sarawak. Perjalanan dari kuching ke sana ambil masa sejam juga. ticket masuk ke sini hanya rm55.00, itu pun abg wan volunteer belikan sebab local people ada diskaun sikit. Kalau orang luar akan dikira rm60 (not sure yet about amount)

Disini, aku berkesempatan tengok persembahan teater kebudayaan bumi kenyalang ini. Serius tak rugi masuk ke sini. Selain itu ada juga pelbagai rumah-rumah budaya suku kaum mereka macam iban,bidayuh,orang ulu dan banyak lagi. Hampir kesemua rumah tradisional kaum sarawak aku masuk. haha yelah dekat johor mana ada kan, partner aku siap pakai baju tradisioanal lagi haha excited sangat 😆😆,Sempat juga bercanda dan ambil gambar berlatar belakangkan gunung puteri santubong buat kenangan. hamekkk ko 2 jam lebih dekat sini.

acah - acah

tinggi kan rumah orang ulu di sini, mcm 3 tingkat woo tingginya

aku tak ingat ini rumah suku kaum apa tapi unik

di dalam salah sebuah rumah suku kaum di sana. sejuk tau
modal tak berbayar. gituewww

mereka yang giler-giler, actually dorang tu lakibini. so aku berpartner dengan nabilah

Destinasi seterusnya abg wan bawa kami ke Sinpiao, sinpiao adalah pengusaha lada hitam. aku tak beli apa-apa pun sebabnya tak menarik dihati. Kemudian ke kilang pasu sarawak,crystal house dan mira kek lapis. paling best dekat mira kek lapis ni sebabnya dorang bagi tester banyak giler. hahaha. Perut memasing dah kruk krak apalagi belasah lah. Memasing order dan member aku sorang tu borong kek lapis sampai rm500. Appooo! dan kami lunch pukul 5 petang berdekatan dengan hotel je. makan apa? opkoz mencuba menu baru. Nasi goreng iakn terubuk midin hihi. Check in hotel terus.

di show house kilang pasu
perusahaan lada hitam
kek lapis mira yang awesome
Lepas maghrib, abg wan bawa kami ke uptown kuching. menda pertama aku cari is ambuyat weeii. tapi bila try makan, allahu.rasa dia agak tawar dan tak rasa apa. ada penyicah macam sambal belacan tapi agak cair. kami tekak jawa tak boleh masuk gais. hukhuk seriusly. semua main cuit-cuit je. at least aku dah merasalah apa itu ambuyat.

Lepas isi perut dekat uptown tu, kami bergambar dekat icon kucing tu. tengah-tengah jalan siot haha. aku jadi seram. tapi layan lah juga asalkan ada kenangan. kemudian terus ke jambatan darul hana. kat sini memalam view dia cantik sebab penuh dengan lampu berwarna warni. sesuailah untuk santai santai. balik hotel dan tidur.

taraaa. buat kenangan

jambatan darul hana di belakang tu

Keesokkannya, seawal pagi check out dan terus sarapan di restoran ikhwan. Pepagi dah penuh umat manusia dekat sini. rupanya laksa sarawak dia power. tak sama rasanya laksa sarawak yang semalam aku makan. dasar gemuk.hmm. Perut dah kenyang terus ke pasar serikin. pun agak jauh dalam sejam juga. sekali sampai, wahhh panjangnya pasar serikin  ni. puas menapak. macam-macam ada jual di sini tau. sempat juga beli baju t-shirt untuk anak dan en suami. orang kata biar jauh di mata hakikatnya rasa lain macam. haha first time jalan solo. hemmak sangattt. Borong buah salak. murah je.abg wan cakap, pasar sarikin di bau ni dah sempadan dengan pontianak indonesia. rata-rata kenderaan di pasar ini pun dah pakai no plate indonesia. Kat sini juga pestime makan anggur kristal yang member beli. sedap dan tak pernah aku lihat. Nyesal tak beli haha.

di pasar serikin

gua yang banyak patung buddha

Ontheway balik tu singgah di gua apatah namanya. tak berani nak naik gua tu sebab penuh dengan patung. di bawah gua tu pula ada air sungai. penuh siot dengan ikan keli. besar pula tu. Kemudian singgah di tasik biru. kat sini pun tak ada apa yang menarik. huhu.

Abg wan bawa kami ke pasar satok pula. syurga ikan terubuk dan ikan bilis di sini tempatnya. dapatlah jugak freeze magnet (FM) untuk ole-ole. kek lapis pun ada jual di sini. tapi aku tak belilah sebab kejap lagi nak pergi ambil kek lapis yang kita orang order semalam dekat mira kek lapis. Dekat mira kek lapis ni beli 10 free 1, harga paling murah rm10 shj. Siap bungkus tau, so tak risau nak bawa balik jb. yang paling aku risau pasal berat luggage tu, beli 20kg je pun 😌😌.

panjang wei jambatan ni.
Lepas collect kek lapis tu terus ke jambatan darul hana, Plan asal nak naik cruise tapi cruise nya lambat lagi. jadi kami declare naik bot tambang je. hahaha rm1 untuk seorang, seram wei takut ada buaya je. ingatkan jauh lah pakcik tu bawa kami. rupanya seberang sungai je. haha berdekahlah. Tapi ok juga lah, merasalah aku naik jambatan darul hana tu. kebetulan view sunset waktu tu. Lepak sudah, makan solat maghrib pun sudah terus ke kuching airport, fly tengah malam. so kami berehat dan shorting barang dekat airport sementara boarding. Lega rasanya bila luggage kau ngam-ngam 20kg.Fuhhh urut dada. Dan aku selamat sampai dekat rumah jam 2pagi. En suami dah siap tunggu kepulangan di depan pintu 💜💜

ni lah partner crime aku hihi aka officemate

mercu di burung kenyalang

Lepas mandi terus jengah anak-anak dalam bilik yang tengah lena. allahuakhbar, rindunya lain macam walaupun baru tinggalkan 2 hari. Bila ibunya peluk cium terus terjaga anak-anak. memasing panggil ibuuuu sambil peluk. sumpah perasaan tu menikam kalbu. sebak pilu semua bercampur 😢😢

Sekian sahaja coretan percutian singkat ke sarawak untuk entry kali ni. Terima kasih juga pada suami tersayang bagi keizinan untuk aku merasa keseronokkan bersama kengkawan. Love much 💘

selamat tinggal kuching ❤❤

Disember 27, 2019

PERCUTIAN SINGKAT DI MERSING JOHOR.

Assalamualaikum dan Hi,

Alhamdulillah selesai sudah short vacation aku sekeluarga di mersing pada 31 ogos 2019 hari tu. Plan last minute kan baru syokk 😎😎

Booked hotel bajet di bandar mersing melalui booking.com untuk family room, dan aku pilih untuk buat pembayaran di hotel (pay at hotel) dan 3 hari selepas aku booking hotel tu, aku received satu email dari booking.com yang mengatakan booking aku tu di cancel tanpa sebab. terus call hotel untuk kepastian dan confirm telah di batalkan oleh booking.com ni. nangis mak. haha.

Dipendekkan cerita, aku booked lagi sekali dan terus buat pembayaran. lega rasanya bab hotel ni. sebenarnya aku nak booked chalet dekat air papan tu. tapi oleh kerana last minute kan, semua underbooked. haha melepasss. (2nd booked pun ada kisah sedih tapi aku malas nak citer #nangis)

Lepas check in, aku sekeluarga terus ke pantai air papan, ramainya umat manusia. park pun tak ada terus gerak ke pantai panyabung. jalannya subhanallah jauh juga haha. dekat sini pantainya tak panjang, duduk sekejap then masuk ke pantai pasir lanun. sebelah dia je. hat sini korang perlu lalu sedikit belukar, hihi jalan pun jalan merah. Apooo!! berbayar pula tu. hmm.

Nak balik hotel masa panjang lagi, kesudahnya jalan lagi. en suami bawa ke istana flinstone mersing kepunyaan sultan johor. teruja nak tengok istana animasi tu walaupun en suami dah bagitahu awal-awal istana tu belum siap sepenuhnya dan orang luar tak di benarkan masuk. so dah imagine nak bergambar dekat pagar pun cukuplah. kihkih.

Percaya tak korang, dindingnya itu bukan di cat ye, itu adalah serpihan mozek. sungguh berseni, kreatif dan inovasi. ehh tiberr. hahaha. hampir penuh galeri hp dibuatnya dan sebelum hp jammed mohlah kita balik ke hotel. hotel yang aku nginap ni hotel bajet je. sesuai sangat untuk backpacker dan tempat transit untuk korang yang nak menerokai pulau-pulau cantik di mersing ini termasuk tuan belog ni. serius weii aku pun ngidam nak ke pulau sekitar mersing ni. insyaallah dah termasuk dalam wishlist aku sekeluarga. huhuuu.

PANGGILAN UMRAH UNTUK MAK DAN ADIK LELAKI

Assalamualikum semua,

Sementara ada free ni sambunglah entry yang lepas, sebab utama aku sekeluarga ke cameron highland akhir bulan 4 haritu. sebenarnya nak hantar emak dan adik lelaki ke umrah. alhamdulillah dah sampai seru menjadi tetamu ke rumah Allah. Dapatlah merasa berpuasa di tanah suci. subhannallah cantik perancangannya.

kami 5 beradik

pusing di klia2

Turun dari Ch jam 4 petang, sampai klia2 sebelum 7. Sempat mandi dan solat dekat sini, lepas tu pekena bihun sup dekat parking masjid tu. muai dan berbaloi dengan harga dia. hehe. Rabak mata nak tunggu 4 pagi 👀, Lepas mak berlepas, aku dengan akak yang lain terus ke taman batu caves, check in awal.

GM klang

Batu caves

Bukit bintang

Galeri lebah

Antara yang sempat kami terjah dengan family yang lain. Singah makan di rnr seremban dan masuk ke melaka sebelum ke jb. #syukurselalu

September 28, 2019

PERCUTIAN DI CAMERON HIGHLAND 2019 ~ WHITE CHALET LAIN DARIPADA YANG LAIN ~

Assalamualaikum dan hi,

Seminggu sebelum puasa yang lepas aku berkesempatan bercuti lagi ke cameron highland bersama-sama keluarga. sebenarnya aku melencong dari tujuan yang asal hihi orang kata minum air sambil menyelam dan aku sebenarnya nak hantar mak dan adik ke klia2 kerana mereka nak ke umrah. jadi alang-alang naik ke kl tu aku naik ke ch lah terus. semua ni memang planning aku lah aka the best planner. hahaaaaa

Jadi kami declare nak naik ke ch then barulah ke klia2 tu. puas survey akhirnya aku terjumpa satu pautan dari facebook mengenai percutian di dalam ladang. wow!! interesting sangat ni. jadi stalker punya stalker memang menarik white chalet yang terletak di lembah bertam ringlet. seriuslah wei duduk dalam ladang. memang aku tak pernah rasa macam tu.jadi aku pun trylah whattsap owner tu. dan harga masih mampu milik. review-review dari quest, so far so gooood 👌👌

Asalnya aku bercadang nak stay di ch selama 3hari 2malam dan semalam menginap di white chalet dan semalam lagi aku nak stay di apartment golden hill. kenapa di golden hill? sebabnya nak pergi ke pasar malam dia ada pada hujung minggu, ph dan cuti sekolah sahaja. rugi tau dah naik ke ch tapi tak ke pasar malam dia. yesss kerugian haha.

Last minute seminggu sebelum tarikh tu, flight mak di awalkan dari 5 petang ke 4 pagi sebelummya. jadi aku buat keputusan untuk cancel booking di apartment golden hill tu. kiranya 2hari 1malam je kami di ch.apa boleh buat. move on please move on!! 😄

Setiba kami di shell pekan ringlet, owner bawa kami ke chalet, tak jauh dari situ hanya dalam 15minit perjalanan je. pertama kali jugalah masuk ke lembah bertam tu. haha. sekali sampai perghhhh chaletnya nun kat atas bukit. i is takzabarrrrrrrr 😝😝

sebaik sampai park, terus naik pick up

sebabnya chalet kau nun di atas. larat ke nak pikul beg? haha
masuk je chalet terus nampak ini. ya ya nama saya aishah ❤

yehaaa landing time. 2 katil king dan 2 tilam single extra.sesuai lah untuk family macam kami

view depan balkoni. mendamaikan angin sepoi-sepoi

lepas rehat, jom cari makan. tempat pertama opkoz kg taman sedia

tak lengkap la naik sini tak makan benda cengini kan
Tak lengkaplah kalau tak singgah ke pasar malam dia. wajib wajib wajibbb. beli apa yang patut sebab white chalet ni jauh ke dalam dan agak susah nak cari kedai makanan. kalau korang jenis suka memasak, ini tempatnya. sebab white chalet ada sediakan dapur. lengkap dengan pekakas siap gula garam pun hadooo. aku rasa nak tinggal kat situ terus haha.

terang kan

tempat port
Malam tu kami explore kawasan chalet, belakang tu je dah ada ladang sawi. jakun lah di buatnya. bila malam korang akan nampak lampu-lampu yang sememangnya di pasang di dalam ladang dan fungsinya untuk mempercepatkan pertumbuhan sayur-sayur itu sendiri. tak perlu takut pun sebab owner dia dengan pekerjanya pun duduk area tu juga.

bekpas pun makan stoberi, cameron sangatttt

view dari belakang chalet gaisss.

tak sempat mandi sebab teruja nak pusing ladang oiii

syok

di ladang sawi. menghijau

nikmat apa yang kau nk dustakan

ladang salad

ladang tomato

curam wei

menjunam

banyak lagi gambar yang tak dan nak diuploadkan. serius memang aku sekeluarga teruja. dah lah bawa kita pusing-pusing naik pickup, kita juga diberi kebenaran mencabut sendiri sayur tu dan di bawa balik sebagai ole-ole dari white chalet. wow!

Amacam hidung keluar darah tak tu tengok gambar kat atas tadi.betul tak apa yang aku ceritakan, percutian kali ini lain dari yang lain. alhamdulillah, anak-anak teruja termasuk kami. asyik petik stoberi je kann. sesekali tukarlah angin masuk dalam ladang, siap naik pikup fuhhh rare beb. feel dia lain macam. recommemded sangat. kalau ada rezeki lagi sudah tentu nak ke sini lagi.

ok aku tinggalkan no h/p owner white chalet dia ye. shahir 019-8109015 seorang anak muda tempatan. sangat friendly dan dia lah yang bawa kami pusing satu ladang. dan saat aku menulis ni, kawan sekampung bagitahu aku, white chalet full booked bila weekend dalam masa 3 bulan dari sekarang dan terpaksa lah kawan aku tu cari homestay lain. wow lagi.

puteri-puteri kesayangan ❤❤

layankan anak di air terjun lata iskandar

Ole-ole dari white chalet

inginkan kelainan ketika bercuti di cameron? yeaaa di sini tempatnya.

PERCUTIAN KE SARAWAK

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 3 hari lagi nak masuk tahun baru, ada banyak entry peram hahaha. oklah kali ni aku nak share trip ke ...